Kundeanskaffelseskostnad (CAC) forklart på 5 minutter eller mindre

For hvert selskap er det fristende å få nye kunder om bord – uansett hvor mye kostnad, tid og energi du trenger å investere.

Men å holde oversikt over kundeanskaffelseskostnader (CAC) hjelper deg med å administrere markedsføringsbudsjettet ditt og gjøre virksomheten din lønnsom.

Dette er en avgjørende markedsføringsberegning som lar deg forstå dine utgifter og avkastning. Hvis du ikke overvåker din CAC, er det på tide å gjøre det akkurat nå.

Hva er kostnaden for kundeanskaffelse?

«Customer Acquisition Cost,» eller CAC, betyr den totale kostnaden for å få en kunde til å kjøpe produktet eller tjenesten din. Det inkluderer pengene brukt på promotering, merkekjennskap, innholdsskaping og støtte. CAC kalles også CPA — Cost per Acquisition.

Med CAC kan du forstå hvor vanskelig det er å få en kunde i det nåværende markedsscenarioet. Hvis den er lavere, betyr det en lavere kostnad for hver ny kunde.

Dessuten er kundeanskaffelseskostnaden standarden for å måle suksessen til markedsføringskampanjer. CAC lar deg vite hvilke markedsførings- og salgsveier som effektivt bringer inn kunder.

Hvorfor kundeanskaffelseskostnad er en viktig beregning

CAC er en beregning som lar deg måle ytelsen til markedsførings- og salgskampanjene dine. Hvert salgs- og markedsføringsteam investerer mye penger, tid, krefter og ressurser for å finne nye kunder. CAC er bare en viktig forretningsverdi for ytelse for å bestemme effektiviteten.

Når du forstår kostnadene ved å skaffe en ny kunde, kan du begynne å lage en strategi for å redusere disse kostnadene. Dette vil til slutt øke avkastningen din.

  7 gratis online opplæringsressurser

Beregn kundeanskaffelsesrate

Velg tidsramme for beregning

For å beregne CAC bør det første trinnet ditt være å bestemme evalueringsperioden (måned, kvartal, to år, år). Dermed kan du begrense dataomfanget ditt.

Utfør beregningen

Bruk nå følgende formel for å beregne kundeanskaffelseskostnaden.

CAC= Marketing and sales expenses/The number of new customers.

Mens du får data om utgifter og antall nye kunder, må du holde deg til tidsrammen som ble bestemt i den første fasen. Hvis tidsrammen din er seks måneder, må du bruke kostnadene og nye kunder for de siste seks månedene.

For eksempel, hvis bedriften din brukte $5000 i løpet av de siste tre månedene for å lykkes med ti nye kunder, vil din CAC være $5000/10=$500.

Sammenlign CAC med andre beregninger

Å få resultatene alene vil ikke gi noen fordel. Etter CAC-beregningen må du sammenligne den med andre verdifulle forretningsberegninger. Dermed kan du få meningsfull innsikt i bedriftskampanjene dine.

Faktorer som påvirker CAC

Avhengig av bedrift og bransje, er det forskjellige ting som bidrar til kostnaden for kundeanskaffelse. Når det er sagt, bidrar følgende faktorer til hvert selskaps CAC.

Bedriftens alder

Et selskap som nylig har startet sin virksomhet vil ha mer CAC enn et kjent selskap. Årsaken er at de nye selskapene må bruke mer på merkekjennskap. Dessuten, hvis organisasjonen din tilhører en konkurransedyktig bransje, må den bruke mer for å få nye kunder.

Annonsekampanjeutgifter

I dag går den største delen av markedsføringskostnadene til nettannonser, som Google-annonser og Facebook-annonser. Det er ofte den mest direkte kostnaden for å nå nye kunder, så jo mer du bruker på annonser, jo mer CAC må du bære.

Ansatt lønn

Bedrifter ignorerer ofte denne faktoren, men pengene du betaler til markedsførings- og salgsteamet ditt bør vurderes når du beregner kundeanskaffelseskostnaden.

Innholdskostnad

Oppretting og publisering av innhold er ikke gratis. Avhengig av pengene du bruker på å produsere innholdet ditt, vil kostnadene for kundeanskaffelse øke eller reduseres. Så selskaper bør også spore disse utgiftene for å få et nøyaktig CAC.

  Hvilke land kan du se Disney Plus i? Når du vil

Tekniske og vedlikeholdskostnader

Markedsførere bruker ofte forskjellige betalte verktøy for å kjøre kampanjer. Når du ser på kampanje-CAC, må du vurdere programvarekjøp og vedlikeholdskostnader.

Optimaliser kundeanskaffelseskostnad

Å redusere CAC er ikke en vanskelig oppgave. Det er alltid mulig å hente ut mer verdi fra kundene gjennom effektive annonsekampanjer og forbedret kundelojalitet. I denne delen, la oss finne ut hvordan du kan forbedre CAC i alle bransjer:

Forbedre konverteringsberegninger på stedet

Å fokusere på konverteringsutløsere på stedet er en fin måte å forbedre CAC på. Du kan lage en landingsside med CTA, optimalisere nettstedet for mobil og øke hastigheten på nettstedet for å forbedre nettstedets ytelse.

Ikke glem å utføre A/B delt testing for å redusere avbruddsfrekvensen for handlekurven og sette opp mål på Google Analytics.

Tilby mer verdi

For å tiltrekke kunder er det ikke nok å legge til funksjoner som ligner på konkurrentene dine. Siden verdien av produktene dine er subjektiv, må du forstå hva som kan få kundene til å kjøpe produktene dine. Ved å bruke tilbakemeldinger eller spørreundersøkelser fra kundestøtte kan du finne ut hva de ønsker fra bedriften din og legge dem til tjenesten din.

Bruk Customer Relationship Management Tool

I dag bruker alle bedrifter CRM-applikasjoner for å administrere prosessen. Dette verktøyet for din bedrift vil hjelpe deg med å ha et skybasert salgssporingssystem der du kan få et fullstendig bilde av salgs- og markedsføringsytelsen din. Det vil hjelpe deg med å gjøre endringer på de nødvendige områdene.

Implementer kundehenvisningsprogram

Tror du kampanjene koster deg mye for å få en ny kunde? Da er det på tide å innføre et henvisningsprogram. Be kundebasen din om å henvise til nye potensielle kunder. Hvis referansen hjelper deg med å få nye abonnenter eller kunder, vil dommeren få noen fordeler. Sørg for at henvisningsfordelene er mindre enn ditt vanlige CAC.

Hva er Customer Lifetime Value (CLV) og dens forhold til CAC

Customer lifetime value (CLV) estimerer den totale inntekten en bedrift kan motta fra en typisk kunde fra klientperioden. Det er også referert til som LTV i forskjellige scenarier.

  Fix 'git' gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando

Formelen for å beregne CLV er:

CLV = Average Transaction Size x Number of Transactions x Customer Retention Period

For å måle CLV, må du vurdere den totale inntekten en kunde genererer og den totale gjennomsnittlige fortjenesten du får fra dem. Denne innsikten vil vise hvordan kunder samhandler med bedriften din og hvor effektiv markedsføringsstrategien din er.

For å få en grundig titt på bedriftens CLV, kan det være lurt å segmentere kundene. Ved å finne ut hva som fungerer bra med kunder med høy verdi, kan du prøve den samme strategien for hele kundebasen.

Både CAC og CLV er koblet sammen, og bedrifter må ha en klar idé om forholdet deres. Mens CAC fokuserer på kostnader, angir CLV kundeverdi. Den sammenvevde analysen kan gi en oversikt over forretningssuksess.

For å oppnå dette bør du studere en beregning kalt CLV til CAC-forhold. Denne beregningen lar deg se hele verdien av en kunde opp mot kostnadene ved å skaffe dem.

Et forhold på mindre enn én betyr at du bruker mer penger på å skaffe en kunde enn inntektene de genererer. Forholdet bør være over én for å angi inntekter, men det er kanskje ikke noe overskudd. Så et forhold på 3 og over er ideelt for ethvert selskap.

Hva er et godt LTV til CAC-forhold?

LTV står for livstidsverdi for en kunde. Forholdet til CAC lar deg vite hvor mye du bruker for å skaffe en kunde. Den forteller deg også om du bruker for mye eller ikke bruker nok.

Standard LTV til CAC-forhold er 3:1 eller bedre. Hvis det er 4:1 eller høyere, betyr dette at du har en flott forretningsmodell. Et forhold på 1:1 betyr at jo mer du selger, jo mer penger taper du. Men hvis forholdet er 5:1 eller mer, kan du vurdere å bruke mindre på markedsføring.

Konklusjon

Kundeanskaffelseskostnad er en målbar beregning på grunn av sporbare nettbaserte annonsekampanjer og internettbasert kommunikasjon.

Hvert selskap må måle sin CAC og sikte på kostnadsreduksjon for å oppnå bedre ROI. For det kan du vurdere denne artikkelen som en pålitelig guide.

Det kan også være lurt å lære om ulike typer annonser for å finne den ideelle typen for mindre CAC.