Onyx Boox Palma anmeldelse: Gjør e-blekk mer bærbart

Viktige takeaways

• Onyx Boox Palma er en e-leser i smarttelefonstørrelse med en høykvalitets 300ppi-skjerm, kjører på Android og lar deg installere ulike apper fra Play Store.
  • Med 128 GB lagringsplass og muligheten til å legge til et microSD-kort med opptil 1 TB plass, tilbyr Palma rikelig med lagringsplass for bøker og andre filer.
  • Selv om Palma er dyrere enn 2022 Kindle, tilbyr den ekstra funksjoner og funksjonalitet utover en tradisjonell e-leser. Til syvende og sist avhenger beslutningen om å kjøpe av dine spesifikke behov og preferanser.

Den er formet som en smarttelefon, kjører på Android, men det er faktisk ikke en telefon. I stedet Onyx Boox Palma er en kul og kompakt eReader med ekstra funksjoner og litt av en identitetskrise. Palma er ikke den første e-leseren som har denne spesielle størrelsen eller programvaren, men det er absolutt et friskt pust. Det gjør det også litt enklere å lese mens du er på farten.

Boox Palma er $280 eller €300, noe som betyr at den er mye dyrere å få tak i i Europa. Kjøpet dekker enheten, en ladekabel (men ingen adapter), dokumentasjon og et beskyttende etui. Du får også tilgang til 10 GB skylagringsplass slik at du enkelt kan sende bøker og annet innhold til enheten din.

Onyx Boox Palma

Boox Palma er en e-leser i smarttelefonstørrelse med en flott 300ppi-skjerm. Palma kjører på Android slik at du kan bruke denne enheten til mer enn bare å lese favorittromanene dine, slik at du kan installere et bredt utvalg apper fra Play Store. Den har 128 GB lagringsplass, men du kan legge til en microSD med opptil 1 TB plass for alle de ekstra filene om nødvendig.

Oppløsning E Ink Carta 1200 (824 x 1648) 300ppi

Lagring 128 GB

Merke Boox

Skjermstørrelse 6,13 tommer

Prosessor Qualcomm octa-core CPU

RAM 6 GB

Støttede formater PDF, DJVU, CBR, CBZ, EPUB, AZW3, MOBI, TXT, DOC, DOCX, FB2, CHM, RTF, HTML, ZIP, PRC, PPT, PPTX, PNG, JPG, BMP, TIFF, WAV, MP3

Batteri 3.950 mAh

OS Android 11

Størrelse 6,3 x 3,1 x 0,31 (159 x 80 x 8,0 mm)

Vekt 170g

Tilkobling Wi-Fi (2,4 GHz og 5 GHz), Bluetooth 5.0

Frontlys Ja, varm og kald

Kamera 16 MP

Farge svart eller hvit

USB-C-porter

Knapper Strøm, Volum opp/ned, Tilpassbar

Fordeler

• Har fysiske knapper
  • Det er på størrelse med en smarttelefon
  • Flere oppdateringsmoduser
  • Kjører på Android, tilgang til Google Play Store
  • Stor intern lagring

Ulemper

• Selv ved høy oppdateringsfrekvens vil skjermen ikke fungere bra med video
  • Det kan gå tregt å laste inn apper
  • Dyrt

Den tekniske siden til Boox Palma

De fleste e-lesere kommer i bokstørrelse, noe som betyr at de ikke er for store og at de passer fint i vesken din. De er heller ikke akkurat tunge heller. Boox Palma passer imidlertid rett i lommen siden den er bare 6,13 tommer – omtrent samme størrelse som Apple iPhone 15 eller Samsung Galaxy S23. Enheten måler 6,3″ x 3,1″ x 0,31″ og veier omtrent 170g.

I stedet for en skjerm med en milliard farger, derimot, har Palma en E-ink HD Carta 1200-skjerm med 300ppi-oppløsning som er egnet for rask sidevending, men ikke så mye for å spille video eller spill (noe Boox hevder du kan gjøre).

Skjermen er i flukt med rammen, så du kan bruke et etui for ekstra beskyttelse. Heldigvis mottok jeg en med gjennomgangsenheten, så da valpen min ble viklet inn i en hengende kabel fra skrivebordet mitt og sveipet alt av den, overlevde Palma uten problemer.

Ta skjermbilder av bare en del av iPhone/iPad-skjermen [Jailbreak]

Sergio Rodriguez / MakeUseOf

På høyre side av enheten er det knapper for strøm på/av og volum opp/ned. Venstre side har også en knapp, som er praktisk å ha hvis du bestemmer deg for at sveiping av skjermen ikke er måten du vil gå for å bla. Faktisk kan alle knapper programmeres for ulike oppgaver, inkludert å rulle artikler. Venstre side er også vert for microSD-kortsporet.

På bunnen av e-leseren er det en USB-C-port slik at du kan lade den opp og en høyttaler. Det er også en mikrofon plassert der, med en lignende grill for symmetriens skyld. Det er en sekundær høyttaler øverst på skjermen.

På baksiden av Boox Palma finner du et 16 MP-kamera, som du kan bruke til å transformere dokumenter til digitalt format. Det er en integrert blits slik at du kan forbedre klarheten til dokumentskanningen. Den kan også fungere som en lommelykt når du må lete etter tøflene dine uten å slå på lyset etter at du har fullført det «ett kapittel til» før sengetid. Det «kapitlet» tok timer å fullføre, gjorde det ikke?

Sergio Rodriguez / MakeUseOf

Under panseret har Onyx Boox Palma en Qualcomm Octa-core prosessor, 6 GB RAM og solid 128 GB lagringsplass. Du kan legge til en microSD på opptil 1 TB hvis du trenger mer lagringsplass.

Det er også et batteri på 3 950 mAh som skal være bra i et par uker, avhengig av hvor mye du leser og hvilke andre apper du bruker.

En Android-drevet e-leser

Boox Palma kjører på Android 11 og støtter Google Play Store fullt ut. Dette betyr at du kan laste ned stort sett alle favorittappene dine, fra spill til Google Books, Spotify eller Maps. Selvfølgelig kan du også laste ned de foretrukne e-bokleseverktøyene som Kindle, Kobo, Nook eller Hoopla, som gir deg tilgang til det vanlige biblioteket ditt – eller til og med Goodreads slik at du kan holde styr på hva du leser og hva annet som er på listen din.

Enheten har Wi-Fi og Bluetooth, slik at du kan koble til hjemmenettverket og de trådløse hodetelefonene dine for å lytte til lydbøker eller favorittmusikken din. Du kan også ta opp skjermen eller skjermkastet det du ser på. Et bonusformål for Palma er å bruke den som en stemmeopptaker.

Siden dette er en Android-enhet, kan du dra den øverste linjen for å få tilgang til kontrollsenteret, hvor du kan gjøre ulike justeringer. Du kan for eksempel slå automatisk lysstyrke på og av, endre fargetemperaturen, kontrollere volumet, slå på flymodus eller få skjermen til å rotere automatisk når du snur Palma til siden.

Sergio Rodriguez / MakeUseOf

En ting du vil legge merke til blant de forhåndsinstallerte appene er tilstedeværelsen av BOOXDrop. Dette er standardverktøyet du kan bruke til å sende filer til enheten din. Denne prosessen er superenkel ettersom du trenger å sette opp en konto, logge på og pare enheten din. Når det er gjort, kan du sende ut e-bøker, sette opp RSS-feeder, lagre nettsider for enkelt å laste dem til Palma, og så videre. Denne samme appen lar deg administrere hvilken som helst av filene på enheten i tilfelle du vil fjerne noe (gjennom biblioteket), eller administrere notater.

12 Pålitelige e-postvertstjenester for små og store bedrifter

Når du er i startskjermvisningen, vil du legge merke til at handlingslinjen nederst har noen flere alternativer enn din vanlige Android-enhet. Det er her du enkelt kan oppdatere siden i tilfelle noen bilder eller tekst er feil. Det er også her du kan få tilgang til flere skjermkonfigurasjoner. I tillegg til å justere kontrastnivåene, kan du velge en av de tilgjengelige skjermoppdateringsmodusene. Det er fem forskjellige alternativer, som gradvis øker skjermens ytelse basert på hva du ønsker å gjøre. Hvis du bare vil lese bøker, vil HD fungere helt fint, men hvis du vil spille av noen videoer, gå for Ultrafast eller Royal.

Onyx Boox Palma lar deg også automatisk stille inn oppdateringsmodus basert på hvilken app du bruker. Så du kan velge én hastighet for Audible, en annen for Kindle, en annen for nettleseren eller klokken, og så videre. Så du kan optimere batteriforbruket ditt samt hvor godt skjermen til den håndholdte eReaders reagerer.

Sergio Rodriguez / MakeUseOf

For de som har barn, er det også en barnemodus du kan aktivere hvis du vil gi fra Palma til barna dine. Modusen lar deg kontrollere når og hvor lenge de kan bruke enheten, samt hvilke apper og innhold de har tilgang til. En av de første tingene du gjør når du aktiverer denne modusen (bortsett fra å sette opp et passord) er å velge hvilke apper du autoriserer dem til å bruke. Barnemodus-grensesnittet er renere, og grupperer innholdet i to kategorier – bibliotek og apper.

Leser på Boox Palma og mer

Hvis den går som en and og kvakker som en and, er det en and. Ikke sant? Vel, ikke denne gangen. Palma er formet som en smarttelefon, kjører på Android, men det er egentlig ikke en telefon. Faktisk er dette en lite unnskyldende liten leser, og det er ganske fantastisk i seg selv.

Skjermen er på nivå med nesten alle Kindle og er godt opplyst. Justerbarheten for lysstyrke er også glatt, og med mindre du har spesifikke preferanser, er du vanligvis flink til å la Palma sette sine egne verdier.

Den høye oppdateringsfrekvensen betyr at det er lite eller ingen spøkelser når du leser bøker. Kindles, for eksempel, oppdaterer skjermen automatisk med noen få sider, men det er ikke noe jeg har lagt merke til på denne Palma. Uansett om skjermen var satt på HD eller Ultrarask oppdateringsmodus, var overgangene jevne, og jeg la ikke merke til noen dvelende tekst eller noen faktiske sideoppdateringer.

Sergio Rodriguez / MakeUseOf

Onyx Boox Palma-leserappen er enkel å bruke og det er ikke behov for noen ekstra apper med mindre du trenger tilgang til ellers utilgjengelige biblioteker. Nederst på skjermen vil du merke fremgangen din, og trykker du øverst på siden får du tilgang til ekstra funksjoner. Du kan for eksempel slå på Tekst-til-tale og lytte til boken i stedet for å lese den. Stemmen er imidlertid ganske robotisk, som det er typisk med alle tekst-til-tale-verktøy som ikke er AI, så det tar litt tid å venne seg til det.

Appen lar deg også aktivere automatisk sidevending, endre skriftstørrelse og fet skrift, bytte skrift, justere avstanden mellom ord eller linjer, og så videre. Hvis boken din har massevis av bilder, kan du også sørge for at de er skarpere eller at vannmerker er bleket ut. Alt du forventer å finne i en e-leser-app er her, takket være Boox sin mangeårige utvikling og erfaring.

9 Premium penetrasjonstestingsprogramvare for webapplikasjoner

Når du leser kan du lett gå deg vill i ordene. Selv om du kan få en lignende opplevelse – det vil si å lese på en mindre skjerm – med smarttelefonen og en eReading-app, er Boox Palma overlegen på grunn av kvaliteten på skjermen. E-blekkskjermer er så mye lettere for øynene enn noen smarttelefonskjerm. Bærbarheten til Palma er definitivt en fordel for de som ønsker å kunne dytte e-leseren i lommen og gå. Selv om e-lesere generelt sett ikke er massive, er det noe å si om å ha en som har samme størrelse som din mest brukte gadget.

Sergio Rodriguez / MakeUseOf

En annen ting å merke seg er at du kan sette opp skjermbevegelser for å betjene enheten. Du kan for eksempel aktivere opp og ned sveipebevegelser på venstre område av skjermen for å justere volumet og på høyre område av skjermen for lysstyrkenivåer. Du kan også aktivere bevegelse fremover og bakover ved å sveipe til venstre og høyre fra kantene av skjermen. Hvis det er mer praktisk for deg, husk at du også kan programmere knappene til å gjøre budene dine, slik at du har flere alternativer.

Utover lesing

Når det kommer til andre apper du vil kjøre på Palma, må du vurdere begrensningene på skjermen. Kan du kjøre YouTube på denne Android-enheten? Klart du kan, teknisk sett. Men vil du det? Ikke egentlig. Bildehastigheten er ikke ideell for dette, selv på Regal-innstillingen. Å lese artikler på nettet fungerer imidlertid utmerket, og det gjør for eksempel å lese e-poster. Du må huske at E-ink-skjermer har et veldig spesifikt formål, og å prøve å presse utover det vil gjøre deg skuffet.

Til syvende og sist handler det om å være realistisk. Du vil ikke kunne bruke Palma til alt du bruker smarttelefonen til, selv om de kan dele samme operativsystem. Les e-postene dine, les nyhetsartiklene dine, sjekk kalenderen din, bla gjennom Reddit og lytt til eller les bøker, men forvent ikke å spille noe annet enn Sudoku eller ordspill. Selv med disse ganske grunnleggende spillformatene, vil du sannsynligvis bli irritert over hvordan skjermen reagerer.

Til syvende og sist er dette helt greit. Hvis du ville lese bøker på smarttelefonen, kunne du gjøre nettopp det. Men hvis du vil ha en skjerm som ikke sliter ut øynene dine, trenger du en skikkelig e-leser.

Bør du få Onyx Boox Palma?

Hvis du vil ha en e-leser i et mindre format, er Palma et solid alternativ med noen flotte funksjoner. På den annen side er dette en ganske dyr enhet. Til $280 er dette mye dyrere enn 2022 Kindle, for eksempel. Denne Amazon-enheten er litt bredere i størrelse enn Palma, men den er litt lettere. Med sammenlignbare størrelser er 2022 Kindle $100 uten noen rabatter, men den har vært tilgjengelig for så lite som $75.

Til syvende og sist avhenger det av hva du leter etter og om du virkelig trenger eller vil ha ekstrafunksjonene til Android.

Onyx Boox Palma

Boox Palma er en e-leser i smarttelefonstørrelse med en flott 300ppi-skjerm. Palma kjører på Android slik at du kan bruke denne enheten til mer enn bare å lese favorittromanene dine, slik at du kan installere et bredt spekter av apper fra Play Store. Den har 128 GB lagringsplass, men du kan legge til en microSD med opptil 1 TB plass for alle de ekstra filene om nødvendig.